"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Khalid kekal MP Shah Alam, Mahkamah Tinggi Syariah kurangkan hukuman

BORHAN AHMAD
Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam hari ini mengurangkan hukuman ke atas ahli parlimen Shah Alam daripada RM2,900 kepada RM1,900 sekaligus menyelamat kedudukan Khalid Samad sebagai ahli parlimen.

Namun begitu, Khalid masih disabitkan bersalah di atas pertuduhan mengajar tanpa tauliah yang menyalahi Enakmen Agama Islam Selangor.

Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Selangor, Salehan Yatim memutuskan demikian selepas menerima rayuan Khalid untuk mengurangkan denda itu.

Mahkamah menyatakan hukuman denda RM2,900 itu boleh menyebabkan kesan serius kepada Khalid kerana boleh menyebabkan beliau hilang kalayakan sebagai ahli parlimen sekaligus rakyat Shah Alam akan kehilangan wakil rakyat mereka.

Dalam perbicaraan pagi ini, Khalid merayu keputusan Mahkamah Rendah Syariah pada 19 Januari lalu yang mensabitkan beliau bersalah di atas tuduhan mengajar tanpa tauliah dan dijatuhi hukuman denda RM2,900 atau dua bulan penjara.

Mengikut peraturan SPR, Khalid tidak layak menjadi wakil rakyat jika didenda melebihi RM2,000.

Khalid didakwa memberikan ceramah tanpa tauliah di Surau Taman Seri Sementa Klang pada 16 Ogos 2011 lalu yang melanggar Seksyen 119 (1) Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor (2003).

Beliau diwakili peguam Dr Zulkarnain Luqman manakala defendan diwakili pendakwa syarie Aiman Roslan.

Tiada ulasan: