"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tinjauan Invoke: PH raih lebih banyak sokongan ‘Melayu’

Nawar Firdaws

KUALA LUMPUR: Pakatan Harapan (PH) mempunyai lebih banyak sokongan “Melayu” dan Cina berbanding Barisan Nasional, yang mungkin menyebabkan gabungan pemerintah itu tewas pada pilihan raya umum akan datang, kata Naib Presiden PKR Rafizi Ramli.

Pada sidang media hari ini, Rafizi berkata statistik itu berdasarkan tinjauan seluruh negara yang dijalankan Invoke baru-baru ini, sebuah badan penyelidikan di mana beliau merupakan penyelaras.

Daripada 17,107 pengundi berdaftar yang ditinjau, 11,769 (69%) orang Melayu, 3,377 (20%) orang Cina, 1,046 (6%) Bumiputera Sabah dan Sarawak manakala baki 915 (5%) kaum India.

Tinjauan mendapati 36% responden “Melayu” sama ada secara langsung atau tidak langsung menyatakan sokongan untuk PH, hanya 1% lebih tinggi daripada jumlah yang menyokong BN.

Hanya 14% menyokong PAS, sementara 15% lagi masih berada atas pagar.

Bagaimanapun, penting untuk diperhatikan jawapan yang diberikan oleh responden Bumiputera Sabah dan Sarawak dimasukkan di bawah kategori “Melayu”.

Menurut Rafizi, jika mereka mempunyai kategori sendiri, mereka perlu dibahagikan kepada etnik berbeza yang menjadikan angka “begitu kecil dan tidak penting”.

Rafizi berkata tinjauan juga mendapati 53% daripada responden Cina secara langsung atau tidak langsung menyatakan sokongan terhadap PH, 2 kali ganda lebih daripada sokongan yang dinyatakan untuk BN, iaitu 22%.

23% lagi belum membuat keputusan, dan hanya 1% menyatakan sokongan kepada PAS.

Bagi responden India, majoriti mereka, sebanyak 44%, berkata sokongan mereka terletak pada BN. PH tidak jauh di belakang, dengan sokongan sebanyak 42%, 10% masih atas pagar, manakala 3% menyokong PAS.

“Dengan tahap sokongan ini, terdapat kebarangkalian yang BN akan dikalahkan pada pilihan raya umum ke-14.

“Bagaimanapun, ini juga tertakluk kepada PH berjaya menawarkan penyelesaian kepada 3 isu yang paling penting kepada pengundi,” kata Rafizi, sebelum menamakan ketiga-tiga isu itu sebagai kenaikan kos sara hidup, gaji yang tidak stabil yang tidak sepadan dengan inflasi, dan kemasukan pekerja asing.

Statistik ini juga berdasarkan soalan berkenaan parti yang mereka sokong, yang kemudian diselaraskan mengikut jawapan yang mereka berikan kepada 6 soalan tinjauan yang lain.

Rafizi berkata soalan sengaja dibuat berat terhadap BN atau PAS untuk membezakan antara penyokong kedua-dua parti itu dan PH.

“Jadi mereka mungkin kata atas pagar, tetapi apabila kita kaji jawapan mereka (kepada 6 soalan lain), kami dapati mereka sebenarnya penyokong PH,” katanya.

Kajian dilakukan melalui panggilan telefon secara rawak, yang dibuat oleh Invoke antara 5 Jun hingga 14 Julai tahun ini.

Lebih 2.67 juta pengundi berdaftar dihubungi, tetapi hanya 17,071 memberikan jawapan kepada semua soalan yang ditanya.

Tiada ulasan: