"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pegawai DBKL 31 kondo, menteri bagaimana?’

FMT Reporters
PETALING JAYA: Selepas pendedahan seorang pegawai kanan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) memiliki 31 buah kondominium mewah bernilai RM15.5 juta, Ahli Parlimen Segambut Lim Lip Eng mempersoalkan pendirian Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengenai desakan supaya menteri turut mengisytiharkan harta secara terbuka.

“Kita tertanya-tertanya, berdasarkan laporan ini, berapa banyak pula rumah banglo dan kereta mewah yang dimiliki Menteri Wilayah Persekutuan, (Datuk Seri) Tengku Adnan Mansor, yang enggan mengisytiharkan hartanya itu?

“Bagaimana pula dengan menteri kabinet yang lain? Adakah pihak berkuasa, terutamanya SPRM langsung tidak mahu tahu?” soal Lim.

Semalam, Utusan Malaysia memetik sumber SPRM yang mendedahkan seorang pegawai DBKL bergelar “Datuk Seri” yang diberkas baru-baru ini mempunyai 31 unit kondominium mewah bernilai lebih RM15.5 juta yang dibeli daripada 5 pemaju projek perumahan.

“Apabila rumah siap, suspek dipercayai akan menjual semula setiap rumah pada harga semasa dengan anggaran RM500,000 setiap satu dan mendapat untung atas angin,” kata sumber itu.

Susulan penangkapan pegawai itu, Tengku Adnan mengarahkan semua pegawai di bawah kementeriannya mengisytiharkan harta.

Bagaimanapun, beliau menolak gesaan beliau sendiri mengisytihar kekayaan peribadinya kepada umum kerana bimbang menjadi mangsa rompakan.

“Saya tidak akan isytihar kepada orang ramai kerana saya dahulu adalah seorang ahli perniagaan. Saya ada banyak aset.”

Lim berkata sekiranya Tengku Adnan enggan mengisytiharkan hartanya, Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang mengawal soal integriti, Datuk Paul Low, harus memberikan teladan.

“Saya harap menteri ‘integriti’ Paul Low boleh mengotakan katanya dan menjadi menteri kabinet pertama mengisytiharkan harta lantas menjadi contoh kepada anggota kabinet yang lain,” katanya

Tiada ulasan: