"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

MH370: Kenapa Perkara Ini Tidak pernah Diajukan Dlm Press Conference

Iqbal
Kehilangan MH370 memang satu misteri. Semua andaian boleh diterima. Ada teori kata jatuh terhempas di Lautan Hindi ( ini telah diumumkan oleh najib). Ada yang kata kena hijack . Ada yang kata kerana masalh teknikal. Ada yang kata semacam bunuh diri. Kesemuanya ada logiknya KERANA tiada siapa yang tahu apa yang sebenarnya berlaku. Oleh itu apa juga andaian boleh diterima . Apapun dalam banyak2 andaian yang betul hanyalah satu. Itu pun jika kotak hitam dapat dijumpai ( itu kalau ianya terhempas). Tapi kalau disembunyikan payah juga nak tahu duduk perkara sebenarnya.

Apa pun kita masih menaruh harapan ( walaupun haRAPAN YANG TIPIS)bahwa MH370 tidak terhempas.

Katalah ianya terhempas ( seperti kata najib) ada kemusykilan kepada kejadian itu.

Tentu sekali diantara para penumpang MH370 bukannya pertama kali pergi ke Beijing. Tentu sebahagian penumpang dah macam rutin turun naik dari KLIA ke Beijing. Bermakna mereka dah familiar dengan laluan antara dua kota itu. Seandainya kapalterbang melalui laluan lain dari kebiasaan tentu sekali mereka sedar . Dalam tempoh 6 jam sejak hilang dari radar pada pukul 2.00 pagi tentu sekali penghujung penerbangan itu dalam keadaan siang . Dah boleh nampak persekitaraan melalui tingkap.

Persoalannya...MENGAPA TIADA SEORANG PUN YANG MEMBUAT PANGGILAN DAN MEMBERI SMS KEPADA AHLI KELUARGA MENGENAI SITUASI YANG SEDANG DILALUI ? AGAK MUSTAHIL DALAM RAMAI2 PENUMPANG ITU TIDAK MENGHUBUNGI AHLI KELUARGA MEREKA DALAM KEADAAN ARAH KAPALTERBANG MELALUI LALUAN GANJIL.

Soalnya apakah kesemua penumpang berada dalam keadaan sedar atau sebaliknya sewaktu meniti saat2 kehabisan minyak (menurut kata najib).Kalau semuanya tidak sedar (termasuk pilot) bermakna ianya bukan angkara pilot . Sebaliknya kalau mereka semua sedar tetapi handphone tidak boleh digunakan , something wrong dengan gelombang hp dikawasan berkenaan, seperti telah diputuskan oleh pihak tertentu.

Mudah-mudahn kesimpulan yg mengatakan MH370 terhempas di lautan Hindi tidak benar. Selagi cebisan kapalterbang tidak dijumpai , kita ( apatah ahli keluarga) menaruh harapan (walaupun tipis) ianya masih selamat .

Tiada ulasan: